سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ICAO
آشنايي با سازمان بين المللي هواپیمایی کشوری
سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ( ICAO ) در تاریخ 7 دسامبر 1944 در پی تنطیم و امضای پیمان حمل و نقل هوایی موسوم به پیمان شیکاگو ( پيمان شيكاگو در 96 ماده تدوين شده و در ضمن آن براصول كلي حقوق بين المللي و هوانوردي از جمله اصل حاكميت دولت ها بر قلمرو و تابعيت هواپيما تاكيد دارد ) تشکیل گردید، اما موجودیت آن بطور رسمی در سال 1947 اتفاق افتاد و PICAO به ICAO تغییر نام پیدا کرد .
در حال حاضر بیشتر از 192 کشور جهان از جمله ایران عضو این سازمان می باشند.
ایکائو مسئول تهیه و تدوین و تغییر استاندارد های حمل و نقل هوایی در جهان است و اعضای آن را کشور ها تشکیل می دهند .
بر اساس توافق های انجام شده مقر این سازمان در مونترال کانادا قرار دارد .
از جمله این استاندارد ها :
1- اعطای مجوز کار به پرسنل هوایی و برخی از پرسنل زمینی
2- تعیین ارزش و اعتبار پروازی هواپیماها
3- تعیین علائم مشخصه ها بر روی بدنه هواپیماها
4- قوانین مربوط به کنترل ترافیک هوایی و هوانوردی
5- تسهیل امور مهاجرت و گمرکات
6- تجهیزات فرودگاه ها
7- ارتباطات
ایکائو دارای 19 انکس به شرح زیر است :
ضمايم پيمان شيكاگو، انكس هاي ICAO ، حاوي مقررات بين المللي هواپيمايي كشوري مي باشد كه بصورت مقررات توصيه شده طبق ماده 37 پيمان شيكاگو توسط ICAO تهيه و منتشر ميگردد. اين ضمايم بطور خلاصه بشرح زير است :
• انكس 1 : حاوي قوانين و مقررات بين المللي در زمينه آموزش و امتحان در موردصدور گواهينامه هاي خلباني، مهندسي پرواز و تعمير و نگهداري هواپيما و گواهينامه هاي مربوط به تعمير و نگهداري وسايل راديويي و دستگاه هاي ناوبري و آلات دقيق هواپيما وهمچنين گواهينامه هاي مراقبت پرواز و عمليات شركت هاي هواپيمايي مي باشد (Personnel Licensing)
• انكس 2 : قواعد و مقررات بين المللي براي خلبانان و كاركنان مراقبت پرواز درزمينه بعضي از نكات كه در هوا بايد مورد توجه قرار گيرد،مي باشد. از جمله اين قواعد و مقررات حق تقدم هواپيما ها نسبت به يكديگر در هوا است (Rules Of The Air)
• انكس 3 : در مورد هواشناسي و حاوي مقررات بين المللي درزمينه هواشناسي هواپيمايي مي باشد (Meteorological service For International Air Navigation)
• انكس 4 : در زمينه نحوه تهيه و انتشار نقشه اي هواپيمايی مي باشد ( Aeronautical Charts )
• انكس 5 : واحد هاي اندازه گيري مورد استفاده در هواپيمايي كشوري را مشخص كرده است (Units Of Measurement To Be Used in Air and Ground Operations)
• انكس 6 : مربوط به عمليات هواپيمايي ميباشد و در آن مقررات بين المللي مربوط به نحوه كار شركت هاي هواپيمايي و نحوه استفاده از هواپيما از لحاظ عملياتي درج گرديده است . (Operation Of Aircraft-Airplanes)
اين انكس داراي دو بخش است :
- يك بخش مربوط به عمليات شركت هاي هواپيمايي است كه در مقابل دريافت وجه بهره برداري مينمايد
- بخش ديگرمربوط به عمليات هواپيمايي مي باشد كه جنبه خصوصي دارند و مجاز به دريافت وجهي براي حمل بار و مسافر نيستند كه به General Ariction معروف هستند
• انكس 7 : در اين انكس مقررات بين المللي ثبت هواپيماها درج شده و علامت ثبت تخصيص يافته به كشور هاي مختلف جهان و همچنين مقررات مربوط به نحوه رنگ آميزي علايم ثبت و شناسايي مشخص شده است. (Aircraft Nationality and Registration Marks)
• انكس 8: حاوي مقررات بين المللي ساخت و نگهداري هواپيما مي باشد (Airworthiness Of Aircraft)
• انكس 9 : حاوي مقررات بين المللي در مورد تسهيلات رفت و آمد مسافرين و ترخيص بار مانند مقررات گمركي و گذرنامه ميباشد (Facilitations)
• انكس 10 : حاوي مقررات مربوط به ساخت و نصب و نگهداري دستگاه هاي ارتباطي وناوبري و رادار و نحوه تهيه و مخابره تلكس هاي هواپيمايي مي باشد. (Telecommunications)
• انكس 11 : حاوي مقررات مراقبت پرواز (Air Traffic Services)
• انكس 12 : حاوي مقررات تجسس و نجات مي باشد (Search and Rescue)
• انكس 13 : حاوي بررسي و پيشگيري سوانح (Aircraft Accident and Incident Investigation)
• انكس 14 : در اين انكس خصوصيات فرودگاه هاي بين المللي از نظر حداقل طول و عرض و استقامت باند و تاكسي رو ها و ساير محموله هاي فرودگاهي و همچنين مقررات بين المللي احتراز از نصب موانع در فرودگاه ها و نيز حداقل احتياجات آتش نشاني و بعضي از ساير خدمات فرودگاهي درج شده است (Aerodromes)
• انكس 15 : حاوي مقررات بين المللي در مورد دريافت بررسي و انتشار اطلاعات هواپيمايي از طريق صدور نوتم و تهيه كتاب (A.I.P كتاب اطلاعات هواپيمايي كشوري مي باشد. (Aeronautical Information Services)
• انكس 16 : حاوي مقررات بين المللي احتراز از صداي نا هنجار هواپيماها (NOISE) و احتراز از آلوده كردن محيط زيست از طريق مواد سمي خروجي از Exhaust موتور مي باشد (Environmental Protection)
• انكس 17 : حاوي مقررات بين المللي در زمينه امنيت هواپيمايي مي باشد و هدف آن وضع مقررات درمورد هواپيما ربايي و اقدامات خرابكاري در هواپيمايي است (Security)
• انكس 18 : مقررات بين المللي بسته بندي، انبار كردن و حمل بي خطر كالا هاي خطرناك (The safe Transport of Dangerous Goods by Air)
• انكس 19 :تحت عنوانSafety Management به الزامات دولتها در خصوص مديريت ايمني و مواردي از قبيل برنامه جامع ايمني هوانوردي كشور (SSP) ، سيستم مديريت ايمني (SMS) و جمع آوري داده هاي ايمني، تجزيه و تحليل و تبادل آنها در صنعت هوانوردي مي پردازد.
منشور ايكائو
اطمينان از رشد منظم و ايمن هواپيمائي كشوري بين المللي در سراسر جهان
• تشويق صنعت و طراحي هواپيما براي مقاصد صلح جويانه
• ترغيب توسعه خطوط هوایي، فرودگاه ها و تسهيلات هوانوردي براي هواپيمایي كشوري بين المللي
• پاسخ به نياز مردم جهان به حمل و نقل هوایي ايمن،منظم، كارا و با صرفه.
• جلوگيري از تضييع اقتصادي ناشي از رقابت مضره
• حفظ حقوق دول عضو و تامين فرصت مساوي براي اعضاء براي برقراري سرويس هوایي بين المللي
• از بين بردن تبعيض ميان كشورهاي عضو
• افزايش ايمني پروازها در ناوبري بين المللي
• ارتقاء عمومي همه ابعاد هوانوردي
• و به طور كلي تعميم و توسعه كليه امور پشتيباني هواپيمائي كشوري بين المللي
مسیر های خارج از حوزه اختیار ایکائو
• پروازهای داخلی کشور ها
• پرواز های Cabotage : پرواز های بین دو کشور که تحت یک دولت اداره می شوند.
• مناطق ايكائو :
• AFRICA-INDIAN OCEAN (AFI) REGION
• ASIA (ASIA) REGION
• CARIBBEAN (CAR) REGION
• EUROPEAN (EUR) REGION
• MIDDLE EAST (MID) REGION
• NORTH AMERICAN (NAM) REGION
• NORTH ATLANTIC (NAT) REGION
• PACIFIC (PAC) REGION
• SOUTH AMERICAN (SAM) REGION